Technika Jazdy w trudnych warunkach

Bardzo ważna jest technika jazdy, szczególna ostrożność na drodze oraz kultura drogowa. Włączenie świateł mijania a wraz z nimi świateł przeciw mgłowych, gdy widoczność jest ograniczona na 50m. Przy normalnej przejrzystości powietrza świateł przeciwmgłowych przednich wolno używać na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi. W czasie od zmierzchu do świtu, na nie oświetlonych drogach, łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

a) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo,

b) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony,

c) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

 

1.Przejeżdżanie przez zaspy śnieżne i piaszczyste podłoże

Zaspy śnieżne spotyka się najczęściej po obfitych opadach śnieżnych, połączonych z silnym wiatrem. Przed wjechaniem w warstwę śniegu należy włączyć pierwszy lub drugi bieg i nie zmieniać go podczas jazdy. Jeżeli jednak samochód ugrzęźnie w śniegu, to łopatą należy usunąć śnieg spod kół przednich i tylnych, a następnie pod tylne lub przednie koła podsypać piasek i próbować ruszyć.

Można również próbować przejechać zaspę śnieżną rozpędem. Gdy samochód nie przejedzie przez zaspę i zatrzyma się, należy pomału wycofać się po własnych śladach i ponownie rozpędzić samochód. Przez takie kilkukrotne ruszanie i cofanie udaje się rozhuśtać samochód na, tyle, że sam się wykopie z wytworzonego przez siebie dołka w śniegu.

 

 2. Rodzaj drogi, pora roku i dnia, warunki na drodze

Kierujący powinien zwrócić uwagę na zagrożenia związane z rodzajem obszaru, na jakim się znajduje. Jazda w miastach o dużym nasileniu ruch i pojazdów i pieszych ma swoją specyfikę: niewielkie odstępy pomiędzy pojazdami, duża liczba sygnalizatorów świetlnych, przejść dla pieszych, skrzyżowań. W tych warunkach zaleca się zwiększonej uwagi i precyzji działania. Natomiast podczas długotrwałej, monotonnej jazdy autostradą, drogą ekspresową, powstają obawy zmęczenia i „upojenia prędkością. Zaleca się stosowanie częstych i krótkich przerw. Kierowcom przewożącym ładunki na duże odległości zaleca się kilkuminutowe przerwy, co godzinę, z tym, że co 2 godziny odpoczynek powinien trwać ok. 30 min połączony z odświeżaniem. Kierującemu zaleca się zachowanie szczególną ostrożność podczas jazdy nocą. Najczęstsze popełniane błędy to zbyt późna zmiana świateł z drogowych na mijania podczas wymijania się, a także zbliżania się do poprzedzającego kierowcę pojazdu. Przy wymijaniu należy zjechać do prawej krawędzi jezdni, obserwując pieszych, rowerzystów itd. często mało widocznych po zapadnięciu zmroku. Przy wymijaniu należy zjechać do prawej krawędzi jezdni, obserwując pieszych, rowerzystów itd. często mało widocznych po zapadnięciu zmroku. Przezorny i doświadczony kierowca przed okresem zimowym nie zapomni wyposażyć swój samochód w:

 - opony zimowe

 - łopatę do odśnieżania

 - łańcuchy przeciwpoślizgowe

 - skrobaczkę do szyb

 

3. Jazda we mgle

W czasie mgły nie należy używać świateł drogowych, które rozjaśniają gęstą mgłę do tego stopnia, że tworzy ona ścianę świetlną, która utrudnia lub uniemożliwia zauważenie przeszkody, nawet w niedużej odległości przed samochodem.

Mgła powoduje wilgoć na asfalcie, utrudniając wykonywanie manewrów oraz wydłużając drogę hamowania. Należy, zatem zachować dużą odległość od samochodu poprzedzającego oraz w miarę możliwości unikać wyprzedzania innych pojazdów.

 

4. Jazda podczas mżawki

    Mżawka, pozornie niegroźna, w istocie stanowi dla kierowcy duże niebezpieczeństwo. Łącząc się z kurzem, tworzy cienką warstwę błota, przez co jezdnia staje się bardzo śliska. Na takiej nawierzchni trzeba samochód prowadzić bardzo ostrożnie, każdy, bowiem bardziej zdecydowany ruch kołem kierownicy lub raptowne przyspieszenie, albo hamowanie może spowodować poślizg pojazdu.

 

5. Jazda podczas ulewnego deszczu

            Podczas ulewnego lub długotrwałego deszczu jezdnia nie jest tak śliska jak podczas mżawki. Deszcz zmywa z jezdni kurz i inne zanieczyszczenia. Jezdnia jest mokra i czysta, lecz również bardzo niebezpieczna. Ulewny deszcz pociąga za sobą inne niebezpieczeństwa: pogarsza widoczność, może spowodować zamoczenie okładzin hamulcowych, w wyniku, czego hamulce mogą w okresie początkowego hamowania działać nierównomiernie, a więc mniej skutecznie.   Powstające podczas deszczu kałuże należy przejeżdżać z niewielką prędkością, by nie dopuścić do utraty kontroli nad samochodem (poślizg wodny) lub zamoczenia instalacji elektrycznej, co może doprowadzić do zgaśnięcia silnika.

           

6. Jazda podczas silnego wiatru

                        Silny, porywisty wiatr z boku, może bardzo utrudnić utrzymanie toru jazdy a szczególnie w chwili wyjazdu ze strefy osłoniętej na otwartą przestrzeń, kierujący powinien zmniejszyć prędkość i być przygotowanym na reagowanie kierownicą.

7. Jazda na drogach zaśnieżonych lub oblodzonych i grząskiego piasku

            Na zaśnieżonej i oblodzonej jezdni ruszanie na drugim biegu jest skuteczniejsze niż na pierwszym; ruszając tak łatwiej uniknąć poślizgu kół napędowych, trzeba tylko pamiętać o delikatnym włączeniu sprzęgła. Przy skrajnie małej przyczepności opon do jezdni można nieco zwiększyć przyczepność przez zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu. Zmniejszenie ciśnienia powoduje, że opona większą płaszczyzną styka się z jezdnią. Należy jednak pamiętać o uzupełnianiu ciśnienia w ogumieniu natychmiast po zakończeniu jazdy.

8. Wyposażenie pojazdu przed zimą

Przezorny i doświadczony kierowca przed okresem zimowym nie zapomni wyposażyć swój samochód w:

 - opony zimowe

 - łopatę do odśnieżania

 - łańcuchy przeciwpoślizgowe

 - skrobaczkę do szyb