Technika Jazdy w normalnych warunkach

1. Eko-jazda (Eko-driving)
To system zasad, którymi należy się kierować aby „tanio podróżować” swoimi własnymi czterema kółkami.

Ekonomiczna jazda to: 

a) Zmieniaj biegi w optymalny sposób:
- Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min 
- Zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. 
- Z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu

b) Prowadź płynnie. Jeżeli tylko można, utrzymuj stałą prędkość (powyżej 40 km/h)

c) Hamuj silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca. Przyspieszaj w kontrolowany sposób 
- Do prędkości 60 km/h: lepiej dynamicznie przyspieszać, żeby szybko przełączyć bieg na piąty
- Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób. Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy 
- Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe 
- Zwolnij nieco na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego

d)  Świadomie korzystaj z silnika 
 - Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie
- Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika

e) Eksploatuj samochód w racjonalny sposób 
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu
- Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C)
- Nie zostawiaj niepotrzebnych rzeczy, które obciążają samochód.- Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki jak tylko przestaniesz z nich korzystać.
Link do źródła: Szkoła Jazdy RENAULT – “Oszczędzaj litry”
Spis zasad Eco Drivingu czyli EkojazdyZainresowany tematem, zobacz na filmie jak stosować w/w zasady w swoim samochodzie.

Film omawia problematykę związaną z nowym stylem jazdy - ECO DRIVING. Omawia techniki pozwalające uzyskać większy komfort jazdy podczas podróży, zmniejszające zużycie paliwa, emisję spalin, koszty eksploatacji oraz powodujące wzrost bezpieczeństwa na drogach.

Informujemy wszystkich, iż Nauka Jazdy Ogryzek stosuje podczasn nauczania zasady Ekojazdy (Eco Drivingu)! Jeśli robiłeś kurs u Ogryzka to zasady te nie są ci obce! To niby nowość a założyciel szkoły Ogryzek od 19 lat tak uczy! Oto dowód że Pan Boguś wyprzedził swoją epokę jeśli chodzi o ekojazdę. Chcesz nauczyć się Ekojazdy lub docierania auta najlepszym i najbardziej doświadczonym w tym temacie instruktorem w Olsztynie jest Boguś Ogryzek.

2. Defensive driving -określenie defensywna jazda - jest to jazda która ratuje życie, oszczędzania czas i pieniędze. Jest to forma kształcenia dla kierowców pojazdów silnikowych, które wykraczają poza opanowanie zasad ruchu drogowego i podstawowych mechanizmów jazdy. Jej celem jest zmniejszenie ryzyka jazdy, przewidywanie niebezpiecznych sytuacji, pomimo niekorzystnych warunków lub błędów innych kierowców.

a) Nauka wczesnego rozpoznawania zagrożeń drogowych

Głównym celem szkolenia jest, wyrobienie w kursantach nowych nawyków zmierzających do obniżenia poziomu ryzyka jazdy samochodem. W szkoleniu tego typu główny nacisk kładziemy na umiejętność wczesnego rozpoznania zagrożenia a nie na umiejętności wychodzenia z ekstremalnej sytuacji drogowej. Lepiej jest unikać zagrożenia niż starać się wyjść z niego cało poprzez stosowanie zaawansowanych technik jazdy.

b) Weryfikacja błędów i złych nawyków mogących sprowokować sytuacje zagrożenia

Kursanci dostają informacje czy dany kierowca swoimi nawykami i stylem jazdy prowokuje sytuacje zagrożenia czy nie. Precyzyjna analiza błędów przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa kierowcy.

c) Weryfikacja błędów uniemożliwiających efektywne działanie podczas ratowania się z ekstremalnej sytuacji drogowej

Czasami błędy kierowców mogą w dużym stopniu osłabić efektywność działania podczas ratowania się z opresji natomiast styl jazdy nie powoduje wzrostu zagrożenia (prowadzenie auta jednorącz , zła praca biegami)

d) Nauka nowego stylu parkowania – redukcja szkód parkingowych

Zwrócenie uwagi na parkowanie jako jeden z elementów jazdy samochodem, pokaz i weryfikacja bezpiecznych sposobów parkowania przyczyniają się do obniżenia dużej (15-20%) liczby szkód parkingowych.

e) Kursanci w trakcie szkolenia jest informowany w jakiej grupie kierowców się znajduje:

I – grupa kierowców którzy maja prawidłowo ukształtowane nawyki, rozpoznają zagrożenia i starają się ich unikać , nie podejmują ryzyka podczas jazdy

II – grupa kierowców którzy nie stwarzają zagrożenia , mimo to popełniają błędy które mogą osłabić efektywność działania w samochodzie , szczególnie podczas sytuacji ekstremalnej

III – grupa wysokiego ryzyka , grupa kierowców którzy swoją jazda prowokują zagrożenie na drodze


3. Koło kierownicy
   - we wszystkich samochodach przystosowanych do ruchu prawostronnego kierownicza znajduje się z lewej strony. Najdogodniejszym jest trzymanie rąk na kierownicy w położeniu nazwanym „za dziesięć druga” przez analogię do położenia wskazówek zegara. Koło kierownicy powinno się trzymać w sposób pewny, ale nie za mocno tak, aby można było nim poruszać swobodnie i z wyczuciem. Nie wolno krzyżować rąk na kierownicy. Należy przestawiać je kolejno, jak gdyby podając koło kierownicy z ręki do ręki. Kołem kierownicy należy obracać stopniowo i płynnie. Gwałtowny obrót koła kierownicy może łatwo spowodować zarzucenie, a nawet wywrócenie samochodu. - bardzo ważne jest również odpowiednie ustawienie odległości fotela od koła kierownicy; fotel powinien być odsunięty na taką odległość, aby ręce były lekko ugięte w łokciach, a plecy przywierały do oparcia.

4. Dźwignia hamulca awaryjnego (ręcznego):
 - umieszczona jest między przednimi fotelami;   - służy on do unieruchomienia samochodu na postoju i w razie awarii hamulca roboczego (nożnego)- do zatrzymania samochodu w ruchu (należy pamiętać, iż skuteczność tego hamulca jest znacznie mniejsza niż hamulca roboczego), w celu unieruchomienia samochodu na postoju dźwignię należy pociągnąć do góry. Hamulec ten działa na koła tylne. W celu zwolnienia tego hamulca należy unieść nieco dźwignie hamulca wcisnąć przycisk znajdujący się na końcu dźwigni hamulca i opuścić ją w dół.

5. Dźwignia zmiany biegów: - dźwignia zmiany biegów znajduje się zwykle w środku wnętrza między przednimi fotelami. Służy do włączania odpowiedniego biegu (w/g schematu na dźwigni zmiany biegów). Położenie środkowe dźwigni zmiany biegów zawsze jest położeniem neutralnym (tzw. bieg jałowy – luz), czyli żaden z biegów nie jest włączony. Położenie to umożliwia pracę silnika w czasie zatrzymania – postoju przy wyłączonym sprzęgle.

6. Zasady korzystania z samochodu

a) Kolejność czynności kierowcy przed ruszeniem – sprawdź: stan opon, czystość szyb i świateł, ustawienie fotela, zagłówka, lusterka, pasy bezpieczeństwa, hamulec nożny, ręczny, zamknięcia drzwi, zapięcia pasów pasażerów (chyba, że ktoś jest w widocznej ciąży lub ma zaświadczenie lekarskie lub ogólnie zwolnieni np.: instruktor czy egzaminator)

b) Przed uruchomieniem silnika sprawdź czy ręczny jest włączony a jeśli nie to zaciągnij w przypadku stania pod górkę a później wciśnij sprzęgło, następnie kluczyk od oporu z lewej i włącz zapłon (kontrolki się pojawią między innymi koloru czerwonego) i do końca przytrzymać kluczyk aż rozrusznik ok 5 sekund i powinien zapalić (czerwone kontrolki powinny zgasnąć, z wyjątkiem ręcznego jeśli jest zaciągnięty). A jak nie zapalił to ponowna próba po kilku sekundach.

c) Ruszają sygnalizuj przy zmianie kierunku lub pasa ruchu swój manewr. Po drugie obserwuj teren i gdy jesteś na 100% pewny ze czysto to zaczynaj ruszać. Po pierwsze wciśnij sprzęgło i wrzuć 1 bieg lub wsteczny bieg, potem gaz, trzymanie sprzęgła w miejscu jak zaczyna "drgać" i zwolnij hamulec ręczny. Jeśli ruszasz bez ręcznego to gaz a później delikatnie sprzęgło nie za wysoko do tzw. drgania jeśli masz teren płaski lub z górki. W przypadku gdy jest pod górę albo ręczny zastosuj albo trzymając na hamulcu zacznij popuszczać najpierw sprzęgło żeby drgał i puść hamulec i zacznij dodawać gazu.

d) Biegi są uzależnione od prędkości to znaczy że z po ruszeniu - gaz na 1 biegu do max 20 km/h i zmian na 2 bieg po przez puszczenie nogi z gazu następnie wciskamy sprzęgło i zmieniamy drążkiem na 2-kę i zwalniamy sprzęgło do końca i wciskamy gaz do 30 - 40 km/h i zmiana na 3-kę analogicznie tak jak z 1-ki na 2-kę, następnie rozpędzamy do ok. 50-tki i zmiana na 4 bieg i gaz do dopuszczalnej i bezpiecznej prędkości. Poza obszarem zabudowanym lub na obszarze zabudowanym gdzie można rozwijać prędkości ok. 70 km/h zaleca się jazdę na 5-tym biegu.

e) Zwalniamy najskuteczniej puszczając nogę z gazu (hamowanie silnikiem) szczególnie z górki. Dodatkowo jeżeli w wyniku sytuacji na drodze musimy się zatrzymać to na przemian wciskamy hamulec nożny i puszczamy aby przy prędkości poniżej 30km/h docisnąć sprzęgło (dzięki temu auto nie zgaśnie przy zatrzymaniu).

f) Redukowanie biegu stosownie do prędkości to odwrócenie sytuacji z rozpędzaniem auta. Poniżej 50 do 30 km/h - 3 bieg natomiast poniżej 30 do 10 km/h włącz 2 bieg, a poniżej 10 km/h - 1 bieg.

g) Hamowanie: -W zależności od prędkości tzn. jeżeli mamy powyżej 30km/h to na przemian wciskamy hamulec nożny i puszczamy aby przy prędkości poniżej 30 km/h docisnąć sprzęgło (dzięki temu auto nie zgaśnie przy zatrzymaniu).  Jeżeli mamy poniżej 30 km/h od razu można docisnąć sprzęgło (dzięki temu auto nie zgaśnie przy zatrzymaniu).

h) Hamowanie awaryjne: Hzgaśnie). W przypadku, gdy poczujesz że wpadłeś w poślizg jest kilka szkół wychodzenia z poślizgu. Jedna teoria to ponawianie co chwilę hamulca, a druga teoria to gaz i próbuj wyjść z poślizgu. Następna to najpierw ostro hamulec a później gaz. Pamiętaj są dwa rodzaje poślizgów tzw. kontrolowany i nie kontrolowany. Pamiętajmy, że poślizg bierze się z nadmiernej prędkości na drodze lub gwałtownych hamowań.